تجهیزات ایمنی آتش نشانی و اتصالات آتش نشانی چیست؟

تجهیزات ایمنی آتش نشانی و اتصالات آتش نشانی چیست؟

تجهیزات حفاظت فردی مقابله با حریق :

کلیه آتش نشان ها و افرادی که در خطر آتش سوزی قرار دارند باید از البسه مخصوص در جهت مقابله با حریق از آن استفاده کنند و این تجهیزات حتما باید دارای استاندارد های جهانی مورد نیاز باشند که ایمنی آتش نشان ها را تضمین کنند و میزان خسارت جانی را به حداقل برسانند . انواع تجهیزات حفاظت فردی مقابله با حریق به شرح ذیل میباشد.

safety fire
safety fire

انواع تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی عبارتند از :

لباس آتش نشانی مبارزه با حریق – لباس آتش نشانی عبور از آتش – دستکش آتش نشانی –  کلاه آتش نشانی– پتو ضد حریق و نسوز – سیستم هوارسان و کپسول های آتش نشانی و …

لباس آتش نشانی : لباس های مبارزه با حریق دارای انواع مختلف میباشند که پرکاربردترین آن ها از جنس نومکس نسوز (NOMEX) با گرماژ های مختلف و درصدی از آراماید و ترکیبات پلی یورتان  میباشد و همچنین استاندار های محافظتی نیز هستند . از جنس پارچه کتان برای انجام کارهای آموزشی و عملیات کم خطر نیز استفاده میشوند .

 نوع دیگر لباس آتش نشانی ، لباس های عبور از آتش و لباس آتش نشانی تماس با آتش میباشند که بصورت یکسره و کلاه خود مخصوص و دستکش و کفش هستند و دارای سیستم های هوارسان نیز باید باشند و لباس عبور از آتش از جنس فایبر گلس تقویت شده با پوشش بازتاب کننده آلومینیومی و لایه های داخلی آن از الیاف عایق حرارت آراماید و پشم سایش و ضد لغزندگی مناسب تهیه میشوند.

دستکش آتش نشانی :  دست ها باید در برابر خطرات مختلف چون برق گرفتگی، سوختگی، پارگی و … محافظت شوند . دستکش های ایمنی آتش نشانی باید از جنس های ضد حریق مانند جنس NOMEX (نومکس) باشند که خطر احتراق را از بین ببرند . دستکش آتش نشانی دارای ساق بلند میباشند و از دست ها محافظت میکنند. 

کلاه آتش نشانی :  کلاه ایمنی آتش نشانی از معمول ترین لوازم محافظت مورد استفاده آتش نشانان برای جلوگیری از اصابت اجسام با سر بوده و دارای انواع گوناگونی است . این کلاه ها مجهز به نقاب میباشند که از چشم ها و صورت نیز محافظ میکند و دارای مقاومت زیادی در برابر گرمای شدید و مستقیم نیز دارند .

پتوی ضد حریق و نسوز : انواع پتوهای نسوز و ضد حریق آتش نشانی در سایز های مختلف از کارآمد ترین لوازم مورد نیاز برای آتش نشانی میباشد که از جنس الیاف نسوز تهیه میگردد و برای امداد و نجات استفاده میشود. 

سیستم های هوارسان : سیستم های تنفسی یا سیستم های هوارسان در چندین مدل و برای اقدامات مختلف مورد استفاده هستند . سیستم های تنفسی با کمک هوای فشرده صنعتی جهت تامین دائمی هوا و اکسیژن مورد نیاز تنفس کاربر میباشد .

استفاده از دستگاه های تنفسی و سیستم های هوارسان به آتش نشانان کمک میکند تا تنفس بهتر و راحتتری در هنگام عملیات داشته باشند . سیستم تنفسی هوای فشرده که به اصطلاح به آب SCBA گفته میشود در حقیقت یک دستگاه تنفسی مستقل است . به دستگاه تنفسی SCBA سیستم تنفس کوله ای نیز گفته میشود.

دستگاه تنفسی از ملزومات آتش نشانی محسوب میشود . علاوه بر اینکه برای آتشنشانان الزامی است برای اشخاصی که در معرض گاز های سمی و مکان های آلوده نیز هستند , در جهت جلوگیری از ورود آلاینده ها به ریه اشخاص استفاده میشود.

دستگاه تنفسی از چه مواردی تشکیل میشود ؟

کلیه تجهیرات کمک کننده به سیستم تنفسی یا دستگاه تنفسی معمولا از سه بخش سیلند هوا , مجموعه تنظیم کننده فشار و ماسک تنفسی تشکیل میشوند . کلیه این تجهیزات در کنار یکدیگر یک سیستم تنفسی SCBA را تکیل میدهد.

هر سیستم تنفسی را تنها برای چند دقیقه یا نهایتا یک الی 2 ساعت میتوان استفاده کرد. 

لوازم و اتصالات آتش نشانی :

fire safety equipment
fire safety equipment

لوازم شامل تجهیزات ایمنی فردی، تجهیزات سیستم های اعلام و اطفاء حریق است. تجهیزات آتشنشانی کاربرد زیادی داشته و وجود آنها در هر ساختمانی ضروری است و تا به حال جان میلیون ها انسان به کمک آنها نجات یافته است.

همان گونه که بیان نمودیم کپسول های آتش نشانی از مهمترین تجهیزات اطفا حریق می باشند. تجهیزات آتش نشانی صنعتی شامل: کوپلینگ آتش نشانی، شیرهیدرانت آتش نشانی، شیلنگ های پیشرفته آتش نشانی– گوی ضد حریق- اسپرینکلر – جعبه آتش نشانی – شلنگ آتش نشانی – مانیتور آتش نشانی می باشد. و تجهیزات آتش نشانی فردی شامل: کفش ، لباس ، عینک و … می باشد که جان و امنیت آتش نشانان را تامین می کند.

به همین دلیل تجهیزات ایمنی باید دارای جنس و کیفیت مطلوب و سبک باشد. سبک بودن تجهیزات آتش نشانی سبب می شود تا آتش نشانها در فعالیت های سنگین، خستگی کمتری را احساس کرده و با تنفس بهتر و کارایی بالاتر به عملیات خود ادامه دهند.

تجهیزات آتش نشانی جهت اطفا حریق و جلوگیری از خدمات احتمالی استفاده میگردد.

بحران حریق و نحوه مقابله با آن :

راه های خاموش کردن آتش با توجه به نوع ماده سوزنده و ماهیت آتش میتواند متفاوت باشد. و از طرفی نیز باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که انجام عملیات های مختلف در زمان های اطفاء حریق و بسته به شرایط باید به گونه ای انجام شود که در کمترین زمان ممکن با کمترین خسارات جانی و مالی عملیات صورت پذیرد . برای مقابله با بحران آتش نشانی نیازمند ملزومات و تجهیزات مهمی میباشیم که در ذیل به انواع تجهیزات آتش نشانی حافظت فردی و اتصالات و لوازم آتش نشانی میپردازیم .

fire safety


safety

هرم سه گانه آتش :

هرم آتش

معرفی کلی تجهیزات آتش نشانی

 تجهیزات از مهمترین تجهیزات ایمنی در ساختمان ها و صنایع مختلف منجمله صنایع فولادی – ریخته گری – ذوب آهن – صنایع مس سیمان و کلیه صنایع وابسته محسوب می شوند. داشتن تجهیزات آتش نشانی در هر ساختمانی ضروری است. استفاده از لوازم آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری کرده و خسارات ناشی از آتش سوزی را به حداقل می رساند.

آتش نشانی از جمله مشاغل سخت محسوب میشود فلذا کلیه لوازم آتش نشانی مورد استفاده باید دارای استاندارد و همچنین کیفیت مطلوب داشته باشند.

انواع لوازم آتش نشانی و تجهیزات آتش نشانی صنعتی عبارت است از :

انواع شیر های آتش نشانی و هیدرانت :

  • هیدرانت ها معمولاً در خیابان ها در کنار پیاده روها و یا مکان های پر رفت و آمد در سطح شهر به دو صورت زمینی و ایستاده (خشک یا تر) به رنگ قرمز ساخته می شوند. از آب موجود در هیدرانت ها می توان در زمان آتش سوزی بهره برد. برای باز و بسته کردن هیدرانت های موجود در سطح شهر از آچار آتش نشانی استفاده می شود.

انواع تبدیل های هیدرانت آتش نشانی در سایز های مختلف نیز از لوازم پر مصرف میباشند .

شیر هیدرانت آتش نشانی چیست ؟

تعریف شیر هیدرانت آتش نشانی : شیر هیدرانت آتش نشانی و یا شیر آتش نشانی در تمامی معابر شهری و صنعتی و در کلیه صنایع به چشم میخورد . در اصل شیر هیدرانت آتش نشانی از واجبات و از اصلی ترین تجهیزات و لوازم آتش نشانی میباشد که وظیفه آن انتقال سیال به شیلنگ های آتش نشانی است که برای مهار آتش سوزی استفاده میشود .

انواع شیر هیدرانت آتش نشانی چیست ؟

هیدرانت ها بطور کلی به دو دسته ایستاده و زمینی تقسیم میشوند . شیر هیدرانت ایستاده و شیر هیدرانت زمینی دارای تفاوتهایی میباشند . مهمترین تفاوت اینست که هیدرانت ایستاده در مقایسه با هیدرانت زمینی در اثر پوشیده شدن سطح پویده نمیشود. بنابراین در صورت آسفالت ریزی یا بارندگی هیدرانت زمینی ممکن است پوشیده شود . تنها مشکل شیر های هیدرانت آتش نشانی ایستاده خطر برخورد خودروها با آن است . به همین علت برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید از علائم و تابلو های هشدار دهنده استفاده شود.

شیر هیدرانت تر چیست ؟ WET BARREL or wet valve

در مناطقی استفاده میشود که شیر ها در اثر کاهش دما دچار یخ زدگی نمیشوند . شیر هیدرانت تر شامل آب تحت فشار بوده  و در صورت نیاز کافی است شیر را باز نموده و استفاده کنند .

شیر هیدرانت خشک چیست ؟ DRY BARREL or DRY valve

شیر هیدرانت تر در مناطقی استفاده میشود که شیر ها در اثر کاهش دما دچار یخ زدگی میشوند . برای تخلیه آب به سطح زمین از مکانیزم خودکاری استفاده میگردد . شیر هیدرانت خشک میتواند بصورت افقی یا عمودی باشند .

مزیت شیر هیدرانت ایستاده نسبت به شیر هیدرانت زمینی چیست ؟ (مزیت شیر هیدرانت ایستاده به زمینی)

شیر هیدرانت ایستاده در صورت بروز بارندگی یا آسفالت کردن پوشیده نمیشود . آبگیری شیر هیدرانت ایستاده ساده تر از شیر هیدرانت زمینی است و امکان پارک خودرو بر روی شیر هیدرانت ایستاده ممکن نیست .

کاربرد شیر هیدرانت چیست ؟

شیر های آتش نشانی شیر هیدرانت آتش نشانی معمولا به رنگ قرمز هستند . که در تمامی معابر و خیابانها و منازل و ادارات و سازمان به چشم میخورد . بطور کلی در کلیه معابر و خیابانها و جاده ها , پارکینگ ها , مناطق صنعتی و معدنی و هر مکانی که در صورت بروز حریق نیازمند آب با فشار بالا باشد شیر هیدرانت آتش نشانی نصب میشود .

به بیانی ساده تر شیر هیدرانت آتشنشانی جهت تامین فوری آب مورد نیاز برای اطفا حریق میباشد.

اجزا تشکیل دهنده شیر هیدرانت کدام است ؟

شیر های هیدرانت از 4 بخش اصلی تشکیل شده اند .

کلاهک : کلاهک شیر آتشنشانی شامل بازکننده شیر , فلنج و سوراخ روغن کاری شده میباشد .

بدنه : بدنه شیر هیدرانت که بر روی زمین قرار میگیرد شامل دهانه آبدهی است (که بعدا هیدرانت به آن متصل میشود ) مجهز به درپوش و زنجیر و همچنین فلنج برای ایجاد ایمنی و اتصال است . فلنج در شیر هیدرانت باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به شیر اصلی میشود .

بدنه میانی : در زمین قرار میگیرد و از یک لوله و دو فلنج معمولی و یک فلنج ایمنی تشکیل شده است .

بدنه زیرین : شامل یک دریچه جهت کنترل مقدار آبدهی و سیستم تخلیه خودکار میباشد. دارای دو اتصال دهانه فلنج و یک دهانه گیرنده میباشد. 

مشخصات خروجی آب شیر هیدرانت آتش نشانی چیست ؟

شیر آتش نشانی دارای خروجی 4 اینچ هستند که این خروجی برای آبرسانی به خودروهای آتش نشانی کاربرد دارند . از طرفی دیگر هم دو خروی 2.5” (5/2 اینچی) برای اتصال شیلنگ هاس آتش نشانی مورد استفاده قرار میگیرد.

رنگ شیرهای هیدرات قرمز و زرد میباشد که خاصیت ضد یخ زدگی دارند . اگر شیرهیدرانت آتش نشانی خاصیت ضد یخ زدگی نداشته باشند در فصول سرد ممکن است نواحی خروجی آب شیر هیدرانت دچار یخ زدگی و در مواقع اضطراری نتوان از آب جهت اطفا حریق استفاده نمود . جنس شیرهیدرانت معمولا باید از جنس چدن نشکن یا چدن معمولی هستند و در سایز های 3 و 4 و 5 و6 اینچ با طول 135 الی 210 سانتیمتر به شبکه اصلی آب متصل است .

انواع جعبه های آتش نشاتی – فایرباکس firebox از نوع های روکار و توکار :

یکی پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی ساختمان و بهترین وسیله برای اطفای حریق در ساختمان های اداری، مسکونی، انبارها و … جعبه های آتش نشانی FIREBOX هستند. متعلقات جعبه آتش نشانی شانی شامل  آتشنشانی و قرقره آتش نشانی بصورت ساده و بلبرینگی ، شیر و کوپلینگ آتش نشانی و گاهی کپسول آتش نشانی می باشد. جعبه های آتشنشانی از جنس شیشه، فلز و PVC در سایز های مختلف  و بصورت دیواری و یا ایستاده ساخته می شوند.

fire box
جعبه آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی چیست ؟

شیلنگ آتش نشانی یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات آتش نشانی میباشد که وظیفه اطفا حریق را دارند . انواع شیلنگ آتش نشانی در جنس های مختلف و کمپانی هاای متفاوت اروپایی و ایرانی و ترک قابل تهیه و استفاده میباشد . شیلنگ آتش نشانی بستگی به موقعیت  استفاده و نوع سیال و حریق های احتمالی انتخاب میگردد. شصیلنگ های آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که میتوانند فشار بالای آب را تحمل کنند .

fire hose
شیلنگ آتش نشانی

ساختار شیلنگ آتش نشانی چگونه است ؟

شیلنگ آتش نشانی از یک لایه خارجی و یک لایه درونی تشکیل شده است . جنس لایه بیرونی شیلنگ آتش نشانی معمولا از جنس برزنت یا از الیاف بهم بافته شده میباشد. جنس لایه داخلی شیلنگ آتش نشانی از پلاستیک کشسان است. طول اکر شیلنگ آتش نشانی بصورت روتین 20 الی 25 متر میباشد که شیلنگ آتش نشانی 20 متری کاربرد و طرفدار بیشتری دارد.

کوپلینگ آتش نشانی میتواند به دو سر شیلنگ آتش نشانی مناسب سایز شیلنگ متصل و به اصطلاح کوپله گردد.  شیلنگ های آتش نشانی از طریق کوپلینگ آتش نشانی به یکدیگر متصل و قابل استفاده میگردند.

با استفاده از کوپلینگ و هیدرانت آتش نشانی به شیر هیدرانت آتش نشانی متصل میگردد . شیلنگ های آتش نشانی قابلیت کشسانی بسیار بالایی دارند و بهمین علت میتوانند حج قابل توجهی از آب را در کمتر در یک ثانیه به حریق منتقل کنند .

انواع شیلنگ آتش نشانی کدام است ؟

از پر کاربردترین شیلنگ های اتش نشانی میتوان به شیلنگ آتش نشانی برزنتی و شیلنگ آتش نشانی ضد اسید اشاره نمود . بسته به نوع استفاده و موقعیت جغرافیایی میتوان ار این مدل شیلنگ های آتش نشانی استفاده نمون .

شیلنگ برزنتی آتش نشانی :

لایه ی برزنتی شیلنگ آتش نشانی هابرکورن اتریش به صورت بافت مستحکم که باعث طول عمر و دوام شیلنگ آتش نشانی میشود و به راحتی میتواند از شیلنگ آتش نشانی برزنتی برای آبرسانی در عملیات های سخت و سنگین آتش‌نشانی بهره برد.

شیلنگ آتش نشانی برزنتی هابرکورن دارای سه خط به صورت بافت الیاف پلی استر بر روی لاستیک EPDM تشکیل شده است که در برابر حرارت رطوبت و برخی مواد شیمیایی مقاوم است. کارآمدی بالای شیلنگ برزنتی آتش نشانی سبب شده که در آتش نشانی های شهری و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد .  لایه خارجی شیلنگ برزنتی آتش نشانی به صورت ۱۰۰% الیاف نخی مصنوعی از استحکام بالایی برخوردار می‌شود و با تقویت لایه داخلی، عبور آب با فشار بالا بدون خطر ترکیدگی را تضمین می نماید.

شیلنگ ضد اسید آتش نشانی :

بعلت عمر و کارایی بالا یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین شیلنگ های آتش نشانی میباشد.  شیلنگ ضد اسید آتش نشانی اشباخ از محبوبترین و پرفروش ترین نوع شیلنگ ضد اسید میباشد . این محصول ساخت کشور آلمان بوده و بخاطر کیفیت مواد استفاده شده درآن بسیار مورد کاربرد شرکت های نفت ، و سازمان های آتش نشانی و کارخانجات می باشد همچنین به دلیل سازگاری بالای این شیلنگ با آبهای شور بیشترین مصرف را در مناطق جنوبی کشور به خود اختصاص داده است .
مزایای قابل توجه این شیلنگ آتش نشانی ضد اسید اشباخ ، ضدسایش و ضدروغن بودن آن همچنین مقاومت آن در دمای بالا و پایین بسیار زیاد می باشد. شیلنگ آتش نشانی ضد اسید اشباخ دارای فشار کاری بالایی بوده و از سایز5/1اینچ تا ۴ اینچ عرضه می شود .

کوپلینگ آتش نشانی :

کوپلینگ وظیفه اتصال شیلنگ های آتش نشانی را بر عهده دارد. جهت افزایش طول شیلنگ های آب پاش، از اتصال کوپلینگ به شیلنگ آب استفاده می شود. و هیدرانت ها وظیفه اتصال شیلتگ های آتش نشانی به شیر های آتش نشانی را دارند و  انواع کوپلینگ های رزوه ای و کوپلینگBS و کوپلینگ STORZ  با توجه به نوع خروجی ها و استفاده قابل تعیین میباشند  .

انواع کوپلینگ آتش نشانی
اتصالات آتش نشانی

انواع جنس کوپلینگ آتش نشانی :

کوپلینگ های آتش نشانی دارای جنس‌‌‌‌ های مختلفی هستند. کوپلینگ فولادی، کوپلینگ برنجی، کوپلینگ آلومینیومی، کوپلینگ فولاد ضد زنگ و کوپلینگ پلاستیکی مقاوم از جمله جنس کوپلینگ هایی هستند که از اهمیت زیاد و کاربرد بالایی برخوردارند . بسته به نوع مایع آب یا فوم قابل استفاده و حتی بسته به موقعیت کار با کوپلینگ و شیر هیدرانت جنس کوپلینگ انتخاب میگردد . انواع کوپلینگ آتش نشانی از هر جنسی ، از یک طرف به آب یا گاز و فوم وصل می‌شوند. و از طرف دیگر کوپلینگ آتش نشانی، درون شیلنگ و لوله قرار می‌گیرد .

آچار کوپلینگ چیست و کاربرد آن کدام است ؟

جهت اتصال انواع کوپلینگ آتش نشانی باید از ابزاری بنام آچار کوپلینگ استفاده نمود . از آچار کوپلینگ جهت باز و بسته نمودنن کوپلینگ ها مورد استفاده قرار میگیرد. آچار کوپلینگ برای شیر آتنشانی نیز استفاده میگردد. از آچار کوپلینگ میتوان برای باز کردن شیرهای پنج قسمتی در آتش نشانی نیز استفاده نمود . آچار کوپلینگ از یک لایه ورق فولادی تولید میشود که بدنه آن از پلاستیک فشرده است .

پر کاربرد ترین کوپلینگ های آتش نشانی کدام است ؟

کوپلینگ BS : به کوپلینگ انگلیسی مشهور است .تحت بررسی استاندارد BS336 تولید میشود. کوپلینگ BS دارای دو قسمت نر و مادگی است که در تمامی اتصالات آتش نشانی مورد استفاده قرار میگیرد.  در انتقال سیالات با فشارهای بالا , کوپلینگ BS از مهمترین قطعات بشمار میرود . در فشار و ساکشن نیز کاربرد دارد اما از لحاظ اتصال با هم متفاوت هستند .

کوپلینگ STORZ : به کوپلینگ آلمانی مشهور است . کوپلینگ استورز بصورت 90 درجه چرخش دارد  . با چرخش 90 درجه به تمامی ابزار آلات آتش نشانی قابل اتصال است . از نمونه های آسان کوپلینگ های آتش نشانی میباشد که در بسیاری از کشور ها استفاده های فراوانی دارد .

کوپلینگ NH و کوپلینگ روسی GOST  و کوپلینگ فرانسویSYMMETRICALGUILLEMIN  و کوپلینگ ژاپنی NAKAJIMA

کوپلینگ آتش نشانی چگونه عمل میکند ؟

وظیفه اتصال شیلنگ های آتش نشانی را بر عهده دارد. جهت افزایش طول شیلنگ های آب پاش، از اتصال کوپلینگ به شیلنگ آب استفاده می شود. و هیدرانت ها وظیفه اتصال شیلتگ های آتش نشانی به شیر های آتش نشانی را دارند و  انواع کوپلینگ های رزوه ای و کوپلینگBS و کوپلینگ STORZ  با توجه به نوع خروجی ها و استفاده قابل تعیین میباشند  .

هیدرانت آتش نشانی چیست ؟

هیدرانت آتش نشانی نیز یکی از قطعات پر مصرف و مهم در لوازم و اتصالات آتش نشانی میباشد.

تعریف هیدرانت آتش نشانی : هیدرانت آتش نشانی رابط میان کوپلینگ متصل بر روی شیلنگ آتش نشانی و شیر فلکه آتش نشانی میباشد. در حقیقیت هیدرانت آتش نشانی یک لنگه کوپلینگ میباشد که در طرف دیگر دارای رزوه است که آن را میتوان بر روی شیر فلکه بست و اتصال انجام گیرد . نام دیگر هیدرانت آتش نشانی کوپلینگ رزوه دار یا آداپتور نیز میباشد . بسیاری از مراکز هیدرانت را به نام کوپلینگ دم دار نیز میشناسند .

هیدرانت آتش نشانی
کوپلینگ و هیدرانت

انواع جنس هیدرانت آتش نشانی :

هیدرانت های آتش نشانی مانند کوپلینگ آتش نشانی دارای جنس ها و سایز های مختلف میباشد. معمولا جنس پر مصرف هیدرانت آتش نشانی هیدرانت آلومینیومی میباشد . میتوان گفت هیدرانت آتش نشانی زیاد در کانون توجه قرار ندارد ولی در عین حال بسیار مهم است .

هیدرانت آتش نشانی چگونه عمل میکند ؟

هیدرانت آتش نشانی یا کوپلینگ رزوه دار یا آداپتور آتش نشانی با یک حرکت سریع به سمت راست بسته و در جهت دیگر باز می‌گردد ضمناً هیدرانت دارای دو عدد لاستیک آببندی هستند که قابل تعویض نیز می‌باشند . بیشترین سایز مورد استفاده هیدرانت 1/5 , 2/5 اینج برای شیر فلکه ها و یا نازل های پاشنده آب میباشند .

انواع نازل آتش نشانی یک تا 3 حالته :

نازل سه حالته آتش نشانی جیست ؟

نازل 3 حالته آتش نشانی وظیفه پاشش آب را جهت افزایش وسعت مایع جهت اطفای حریق به عهده دارد که از نظر زاویه کپ ، ابعاد نازل ، متریال تولید ، قطر خروجی  و حالت نازل حائر اهمیت میباشد . نازل های پاشش آتش نشانی به طور کلی در دو حالت نازل شیردار و بدون شیر تولید میشوند .قابلیت پاشش آب توسط نازل سه حالته آتش نشانی به فرم  واترجت و حالت پودری  و پاشش نوع تیز میباشد .

جنس نازل آتش نشانی در کپ پلاستیکی ، تمام استیل و یا توپی فلزی خلاصه میشود که طبیعتا پلی آمید و استنل استیل هر دو از نظر محبوبیت  رقابت بالایی در این نازل ها با هم دارند

انواع نازل آتش نشانی
نازل تفنگی

گوی ضد حریق یا گوی آتش خاموش کن چیست  ؟ /  توپ اطفا حریق یا توپ آتش خاموش کن چیست ؟

  • گوی ضد حریق وسیله ای گرد و توپ مانند است که در زمان حریق می توان آن را به داخل حریق پرتاب کرد و پس از چند ثانیه ماده اطفایی از آن خارج می شود و آتش مهار می گردد.
توپ ضدحریق
fire ball

اسپرینکلر چیست ؟

  • اسپلینکر آبفشان جزئی از سامانه پاششی سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی است که دارای انواع گوناگون می باشد، هر کدام از آبفشان ها به دماهای مختلف حساس بوده و در صورت رسیدن به دمای مشخص با الگوی خاصی شروع به پاشش آب می کنند. اسپرینکلرها از نظر اتصال به 3 نوع اسپرینکلر بالا زن، پایین زن و بغل زن (دیوار زن) تقسیم می شوند.
اسپرینکلر ضدحریق
اسپرینکلر ضدحریق

کلمات کلیدی : نجهیزات آتش نشانی – کوپلینگ اتش نشانی – هیدرانت آتش نشانی – شیر آتش نشانی – فایر باکس – قرقره فایر باکس – قیمت فایر باکس – جعبه آتش نشانی – شیلنگ آتش نشانی – شلنک برزنتی – شیلنگ برزنتی – شیلنگ آتش نشانی-

شیلنگ هابرکورن – شیلنگ ضد اسید – شیلنگ اشباخ – انواع تبدیل – نازل دلتا – نازل آتش نشانی – شیر آتش نشانی – تجهیزات اطفا حریق- قیمت تجهیزات آتش نشانی – فروش تجهیزات آتش نشانی  – توپ ضد حریق – توپ اطفا حریق – توپ آتش خاموش کن – توپ آتش نشانی – کوپلینگ چیست ؟ هیدرانت چیست ؟ قیمت نازل دلتا – لیست قیمت تجهیزات آتش نشانی – سیستم هوارسان – قیمت سیستم هوارسا ن – کوپلینگ آریا – آریا کوپلینک – کوپلینگ awg – لیست قیمت تجهیزات آتش نشانی – قیمت انواع تجهیزات آتش نشانی – تجهیزات آتشنشانی ایرانی – لوازم آتش نشانی کدام است ؟‌

– لوازم اطفا حریق چیست ؟ – تجهیزات اطفا حریق کدام است ؟  – لیست قیمت تجهیزات آتش نشانی  – قیمت تجهیزات آتش نشانی  – تجهیزات آتش نشانی آریاکوپلینگ – هیدرانت آتش نشانی – کوپلینگ رزوه دار – آداپتور آتش نشانی – کوپلینگ و هیدرانت آتش نشانی – هیدرانت 1.5 اینجی – هیدرانت 2.5 اینچی – هیدرانت آتشنانی – کوپلینگ آتش نشانی – انواع هیدرانت اتش نشانی – انواع کوپلینگ رزوه دار – هیدرانت چیست ؟ – هیدرانت آتش نشانی کدام است ؟ – انواع کوپلینگ – انواع هیدرانت – انواع کوپلینگ و هیدرانت – تجهیزات آتش نشانی – لوازم آتش نشانی – کوپلینگ رزوه ای – کوپلینگ دنباله دار – کوپلینگ استورز – کوپلینگ STORZ – کوپلینگ BS – کوپلینگ آریا – آریا کوپلینگ – کوپلینگ برنجی – کوپلینگ آلومینیومی – کوپلینگ فلزی – کوپلینگ فولادی – کوپلینگ چیست – کوپلینگ آتش نشانی چیست

– فروش محصولات آریا کوپلینگ – کوپلینگ ضد زنگ – کوپلینگ پلاستیکی مقاوم – فروش انواع کوپلینگ و هیدرانت – آچار کوپلینگ – نحوه استفاده از کوپلینگ – کوپلینگ BS چیست ؟ – کوپلینگ آلومینیومی چیست . فروش انواع هیدرانت آتش نشانی – فروش انواع کوپلینگ دم بلند – مزیت کوپلینگ آتش نشانی – مزیت کوپلینکگ BS – مزیت کوپلینگ رزوه ای چیست  – کوپلینگ چیست – انواع کوپلینگ کدام است – انواع کوپلینگ آتش نشانی چیست – تجهیات آتش نشنای – فروش تجهیزات آتش نشانی – تجهیزات آتش نشانی چیست ؟ فروش تجهیزات آتش نشانی کدام است . کوپلینگ BS برنجی – کوپلینگ BS آلومینومی – کوپلینگ فولادی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.

بالا