تجهیزات ایمنی فردی و ضرورت استفاده از آن

تجهیزات ایمنی فردی و ضرورت استفاده از آن

تجهیزات ایمنی حفاظت فردی: 

یکی از راههای کاهش یا ازبین بردن حوادث ناگوار و به خطر افتادن جان انسان‌ها در محل کار استفاده از تجهیزات ایمنی فردی می باشد . عدم استفاده از این تجهیزات ایمنی می تواند خطرات جبران ناپذیری برای نیروهای انسانی باشد.

تعریف تجهیزات ایمنی فردی : تجهیزات ایمنی فردی وسایلی هستند که نیروهای انسانی ، کارگران و کارکنان به منظور حفاظت از جان و متناسب با نوع کار و شرایط کاری بایستی از آنها استفاده نمایند تا اعضای حیاتی بدنشان را از آسیب های جدی محافظت نمایند.

عواملی که در انتخاب وسایل حفاظت فردی تاثیرگذارند :

۱– آسان و راحت بودن استفاده از آنها

۲- متناسب با عوامل آسیب زا

۳- متناسب با استانداردهای جهانی

۴- جنس و قیمت مناسب و قابلیت دسترسی سریع و راحت

۵- پذیرش کارگرها برای استفاده

انواع و دسته بندی تجهیزات حفاظت فردی :

کلاه های ایمنی   ، ایر ماف و ایر پلاگ ، عینک ایمنی ، شیلد محافظ صورت ، سیستم ها تنفسی و هوارسان دائم ، ماسک های نیم صورت و تمام صورت ، دستکش های کارگری و تخصص ، لباس های ایمنیکفش ایمنی

تجهیزات ایمنی حفاظت از سر : 

معمولا به منظور حفاظت از سر در برابر انواع خطرات و آسیب های احتمالی معمولا از کلاه استفاده می شود کلاههای کار ایمنی حتما بایستی قادر به تحمل ضربه های وارد شده به سر را داشته باشند .

کلاههای ایمنی بنا به کاربردی که در بخش های مختلف دارند براساس شکل و ظاهر دسته بندی می شودو با قابلیت نصب شیلد و هدلایت را دارا میباشند.

طبقه بندی کلاههای ایمنی طبق رنگ بندی :

سفید :مناسب مهندسین ، کارفرمایان و مدیران

کلاه ایمنی
عایق برق

قرمز: مناسب نیروهای آتش نشانی

کلاه ایمنی
عایق برق

سبز : مناسب مهندسین ایمنی وبهداشت

کلاه ایمنی
کار در ارتفاع

رنگ نارنجی : مناسب برای مسئولین ترافیکی

کلاه ایمنی

زرد : مناسب برای کارگران تمام پروژه ها

کلاه ایمنی
PERSIAN SAFETY

آبی :برای اپراتورها و تکنسین ها

CANASAFE

قهوه ای : مناسب برای کارگران جوشکاری و ریخته گری

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی

طوسی :مناسب برای میهمانان و بازدیدکننده گان از پروژه ها

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی

تجهیزات ایمنی محافظت از گوش :

حفاظت از گوش از دیگر تجهیزات ایمنی فردی می باشد . در بیشتر مشاغلی که با سروصدای بالاتر از حد مجاز سروکار دارند می بایست جهت حفاظت از عدم آسیب به گوشها از گوشی های ایمنی استفاده نمود.

این گوشی های ایمنی گوش در برابر افت شنوایی محافظت میکنند. گوشهای ایمنی دو نوع هستند . رو گوشی ها ( ایرماف ) ، تو گوشی (ایرپلاگ) 

محیط کار و آنالیز فرکانسی می تواند برای انتخاب گوشی مناسب تعیین کننده باشد . اگر محیط کار آن دسته از محیط هایی باشد که دارای حرارت و گرمای بالایی باشد معمولا باید از گوشی های ایرپلاک استفاده نمود.

اگر محیط کار دارای دمای پایین باشد و یا کارکنان در فضای باز و یا محیط کار در مناطق سردسیر باشد از گوشی های ایرماف استفاده می گردد.

گوشی های ایرماف یک محافظ خوب در محیط های پرسروصدا و طاقت فرسا می باشد که قابلیت کاهش ارتعاشات را دارا می باشد.

این گوشی بسیار سبک وزن ،راحت ، با ماندگاری بالا، و قابلیت استفاده طولانی وتوانایی استفاده همزمان با دیگر تجهیزات فردی مانند عینک را دارا می باشد .

گوشی های ایمنی با ماندگاری بالا و قدرت کاهندگی زیاد هستند .گوشی های ایرماف در فرکانس های بالاتر از ۵۰۰هرتز بیشتراز فرکانس های پایین تر می باشد .

گوشی های ایرپلاگ معمولا معمولا درمحیط های کاری بسیار گرم مانند کوره کاربرد دارد . ایرپلاگها در دونوع قابل استفاده مجدد و یکبار مصرف تولید می شوند.  

ایر ماف
ایرماف (رو گوشی)
انواع ایر ماف و ایر پلاگ
انواع تو گوشی و رو گوشی

تجهیزات ایمنی حفاظت از چشم:

چشم ها در حفاظت فردی بایستی در برابر خطراتی همچون گرد و غبار و ذرات ، گازهای خورنده ، بخارات و سیالات محافظت گردند.

به علاوه اینکه عینک های ایمنی باید حتما چشم ها را در مقابل اشعه های مادون قرمز و فرابنفش محافظت کنند . با کیفیت بودن وسایل ایمنی در کار کارکنان تاثیر بسزایی دارد .

عینک های ایمنی بسته به نوع کاربرد ، جنس و کیفیت در انواع مختلفی تولید می گردند. بنابراین در خرید عینک های ایمنی بایستی دقت لازم را داشته باشیم .

مهم‌ترین ویژگی یک عینک خوب ، فریم عینک ، وزن استاندارد عینک ، عدسی و لنز عینک و نوع طراحی عینک می باشد.

در فرایندهایی مانند جوشکاری و تراشکاری سلامت چشم ها ممکن است به خطر بیفتد که استفاده از عینک ایمنی مناسب درصد خطرات را کم می کند .

از مدل های پرکاربرد عینک های ایمنی می توان به عینک  های گاگن عینک جوشکاری ، عینک جوشکاری ، عینک آزمایشگاهی ، عینک محافظ لیزر ، عینک های طلقی ، عینک برشکاری و عینکهای اتوماتیک  می باشند. 

انواع عینک ایمنی
انواع عینک ایمنی

تجهیزات ایمنی حفاظت از صورت : 

تجهیزات ایمنی که صورت را در برابر تهدید خطرات محافظت می کند . شیلدها که یک صفحه شفافی هستند که بسیارمقاوم بوده و صورت را از خطر پرتاب ذرات ومواد خطرناک محافظت می کند .

دیگر تجهیزات ماسک های ایمنی صورت و نیم صورت هستند . ماسک های ایمنی علاوه بر اینکه در مسائل روزانه کاربرد دارند و در مقابل محافظت از آلودگی هوا و ویروسها استفاده می شوند .

در محیط هایی دارای دود زیاد ، گرد ‌غبار ، مواد شیمیایی ، آلاینده ها ، بخارات سمی و مکانهایی که اکسیژن کافی وجود ندارد کاربرد دارند .

انواع ماسک تمام صورت و نیم صورت
انواع ماسک تمام صورت و نیم صورت

ماسک های ایمنی از نظر ظاهر به دو دسته تقسیم می شوند: ماسک های نیم صورت ماسک های تمام صورت   

برخی از ماسک ها دارای فیلترهایی هستند که با حذف گازها و بخارات موجود در هوا امکان تنفس را آسان‌تر می کنند.

براساس کارکرد و محل فعالیت کارگران جنس فیلتر ماسک های ایمنی انتخاب می گردد تا بتواند سلامت کارگران و مصرف کنندگان را حفظ نماید .

فیلترها به چند نوع مختلف هستند  فیلتر تک حالته که تنها یک گاز یا الودگی را فیلتر می نماید و فیلتر چندحالته که 6 یا 8 نوع از آلودگی ها ، گازهای سمی را فیلتر می نماید .

تجهیزات ایمنی حفاظت از بدن :

در محیط های کاری طیف گسترده ای از خطرهاهستند که ممکن است بدن انسان را در معرض خطر قرار دهد و انسان بایستی برای جلوگیری از این خطرات از لباس ایمنی استفاده نماید .

لباس های ایمنی در مدل ها ، جنس و انواع مختلف تهیه و تولید می گردند .

  • وزن لباس ایمنی باید سبک باشد . و وزن زیاد آن شخص را اذیت نکند .
  • ضخیم باشد تا درمقابل ضربه مقاومت کند .
  • بایستی آستین دار باشد تا دست هم محافظت شود .
  • راحت باشد .
  • مقاوم باشد.
  • ضد آب باشد .
  • مقاوم در برابر الکتریسیته باشد.

 موارد بیشتر کاربرد لباس های ایمنی : معمولا در مشاغلی مانند جوشکاری ، فولاد سازی و ذوب آهن  ، تراشکاری ، آزمایشگاههای صنعتی ، صنعتی و رادیو اکتیو ، تعمیرات و مکانیکی ، برقکاری از لاسهای ایمنی استفاده می گردد.

لباس آتش نشانی
انواع لباس آتش نشانی

تجهیزات ایمنی حفاظت از پا :

 پا یکی از مهمترین قسمت و اعضاء مهم بدن می باشد . کفش کار یا کفش های ایمنی نوعی کفش هستند که پاها را درمقابل آسیب ها  و ضربه ها محافظت می کند و برای استفاده در محل کار تولید می گردد .

پرکاربردترین کفش ایمنی نوعی کفش است که که در جلو که نوعی زره فولادی یا کامپوزیت ووجود دارد که تحمل مقاومت  200ژول را دارا می باشد و از آسیب و قطعی پا جلوگیری می کند .

سبک بودن وزن کفش های ایمنی بسیار مهم و ضروری می باشد .

انواع کفش ایمنی
انواع کفش ایمنی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.

بالا